::Attention::
  • This blog download stuff contain only links to other sites on the Internet
  • I do not host or upload any file here
  • The article are written in English & Bahasa Malaysia.

Thursday, September 21, 2017

Umpun-umpun is usually used for fishing bait is basically Marine Worms ('Umpun-umpun' in Malay). They are either lugworms or ragworms in English, more likely lugworms.

From the research in internet, Umpun-umpun also has various types:
Umpun-umpun atau ada yang memanggilnya perumpun merupakan umpan yang sangat mujarab khususnya untuk pancingan di muara atau air payau. Sebagaimana ikan, spesies umpun-umpun turut memiliki pelbagai spesies.

1. Umpun Sarung/Sarang
Umpun sarung merupakan sejenis umpan yang paling popular untuk sukan memancing. Umpun sarung biasanya mendiami kawasan berpaya bakau dan berlumpur. Umpan ini begitu unik sekali kerana ianya tidak seperti umpun-umpun yang lain, di mana ianya bersembunyi di dalam sarangnya yang berwarna hitam.

2. Umpun Ruat
Dikatakan umpan jenis ini juga hidup di kawasan berbakau yang bertanah keras. Berbeza seperti umpun sarung yang lebih liat, umpun ruat mempunyai badan yang lembut. Oleh itu, ianya amat mudah sekali hancur apabila digetu sang ikan. Namun, umpan jenis ini begitu digemari oleh spesies semilang, belukang, duri dan gelama.

3. Umpun Pasir
Kebiasaannya umpun jenis ini senang ditemui di kawasan yang mempunyai pasir yang kasar. Untuk mendapatkan saiz umpun pasir yang lebih kasar, teknik menangkap menggunakan tangan amat popular. Biasanya, belacan atau ikan busuk sering digunakan untuk menarik perhatian umpun ini keluar dari pasir dan  tangan haruslah sepantas yang mungkin untuk menarik umpan ini. Spesies target yang sering terpedaya dengan umpan pasir ini ialah bebolos, gelama dan daun baru.

4. Umpun Beting/Merah
Umpun beting atau merah kelihatan agak sama dengan umpun ruat. Namun, saiznya lebih kecil dan badannya lebih anjal daripada umpun ruat. Umpun jenis ini begitu mudah di cari terutama di kawasan yang berbeting pasir. Hanya perlu menunggu air surut sepenuhnya, dan cari mata atau tompok berwarna biru kehitaman di beting tersebut dan galilah di kawasan itu.

5. Umpun Jangkau
Ia biasanya berwarna kuning kemerahan dan ada yang kuning kehitaman dan mempunyai kaki yang banyak. Seperti umpun beting,  ia menjadikan kawasan berbeting pasir sebagai habitat semula jadi nya. Biasanya untuk mencari umpun ini, perlulah menggunakan mata tiga dan gali di sekitar beting pasir. Namun jangan terkejut, spesies umpun jangkau ini begitu digemari oleh pelbagai spesies ikan.

6. Umpun Nipah
Tidak kiralah sungai mahupun laut, umpun nipah sering menjadi pilihan kaki pancing. Umpun nipah dikatakan boleh bertahan begitu lama terutama jika pemancing menyimpannya di tempat yang sesuai. Suatu teknik yang mudah untuk memastikan umpun jenis ini tahan lebih lama ialah dengan menggunakan bahagian dari ekor terlebih dahulu dan akhirnya barulah menggunakan bahagian kepala

Credit: http://prodump.karangkraf.com/jenis-umpun-umpun/

0 comments:

Post a Comment

Categories

Quote of the day

Jom Cuba Resepi

Visitor

free counters

Blog Archive

Investment

Bitcoin | Ethereum | Bitcoin Cash | Tether USDT | Litecoin | Ripple
You're invited!
1. Sign up with my invite link
2. Deposit and buy MYR 250 in BTC (Luno exchange not included)
3. We both get MYR 25.00 free BTC
https://www.luno.com/invite/APY58

Lets Talk

Lowyat.NET

Resources



Your Infos

Followers